Rijd uw winterbanden niet op!!!

De Oostenrijkse ANWB, de ÖAMTC, deed een aanvullend onderzoek naar de winterbanden op de winterbandentest die ze elke 2 jaar publiceren. Daarin werd gekeken naar de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden.
Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4 mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij werd door de ÖAMTC gekeken naar;
  • Grip op een besneeuwde weg;
  • Gevoeligheid voor aquaplaning;
  • De remweg op nat en droog wegdek.
Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is. Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.
De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

Conclusie

Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1,6 mm. Al bij 4 mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de eigenschappen op de natte weg af en de remweg op droge weg is altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.
WB 200 km = nieuwe winterband (ingereden)
WB 16800 km = winterband die in deze test na 16800 km nog gemiddeld 4 mm profieldiepte heeft
ZB 200 km = nieuwe zomerband (ingereden)
  • De verticale as van het staafdiagram geeft het prestatieniveau in procenten weer, waarbij de nieuwe winterband steeds als referentie dient en op 100% wordt gesteld.
  • De genoemde aantallen kilometers gelden voor de testsituatie. Het is geen indicatie voor het aantal kilometers in werkelijkheid.
Bron: Consumentenbond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten